„Împreună, fără ură” – o campanie Digi TV, frumoasă, dar umbrită de ipocrizie
„Împreună, fără ură” – o campanie Digi TV, frumoasă, dar umbrită de ipocrizie
În iulie 2025, Digi TV a lansat campania „Împreună, fără ură”. Mesajul este puternic și, fără îndoială, necesar: România are nevoie de mai multă toleranță, de dialog real și de empatie. Avem nevoie să învățăm să ne ascultăm unii pe alții, chiar și atunci când nu gândim la fel.
Dar aici apare contradicția dureroasă: tocmai Digi TV, care ne îndeamnă astăzi la calm și respect, a permis ani de zile ca în emisiunile sale să fie ridicate ziduri între oameni.
Așa-zișii lideri de opinie, „farurile călăuzitoare”, precum Cristian Tudor Popescu sau Andrei Caramitru, au fost lăsați să împartă lumea în tabere și să pună etichete simpliste: „buni” și „răi”. Printr-un discurs adesea radical și înveninat, aceștia au reușit în timp să ridice ziduri între noi, recurgând la ură, manipulare și polarizare.
Exemple:
Cum s-au ridicat aceste ziduri? Punând reflectorul pe cei care gândesc altfel, simt altfel, cred altfel!
Iată un istoric recent al divizărilor
-
Vaccinați contra nevaccinați – o dezbatere medicală transformată în linie de front, unde îndoielile unora erau catalogate drept „iresponsabilitate”. Nevaccinații deveneau „vinovații de serviciu”, „dușmanii națiunii”, „pericolul public”. Valabil și invers: unii nevaccinați îi acuzau pe ceilalți că „joacă jocul ocultei mondiale”.
-
Cetățeni pro-război contra pacifiști – cei care cereau diplomație erau priviți ca naivi sau chiar „complici”. Cuvântul pace ajunsese să fie tratat ca un afront la adresa UE.
-
Angajați la privat contra angajați la buget – două lumi puse una împotriva celeilalte, de parcă ar fi rivale, nu părți complementare ale aceleiași societăți. De la Băsescu încoace, această fractură a fost tot mai adâncită.
-
Și un alt exemplu, profesorii – vinovații de serviciu – mereu acuzați că au vacanțe lungi, de parcă ar fi vina lor că elevii au pauze școlare, la fel ca în alte țări. Puțini știu că și parlamentarii au vacanțe lungi, dar cu beneficii incomparabil mai mari.
Astfel de exemple sunt numeroase. Nu este cazul să le enumerăm. Cu siguranță le știți și puteți completa lista. Invitații constanți, precum cei amintiți, dar și figuri precum Lucian Mândruță, au alimentat această atmosferă printr-un stil radical, care a adâncit faliile sociale.
De ce campania pare necredibilă, cel puțin pentru mine?
Pentru că mesajul „Împreună, fără ură” nu se potrivește cu conținutul editorial din trecutul Digi TV (în prime-time), care acum vorbește despre empatie și apropiere, dar ani de zile a tolerat discursuri bazate pe etichete și atacuri, propagate inclusiv de moderatori.
Ca urmăritor atent al felului în care televiziunile sunt împărțite pe culori politice, pot simți diferența dintre autentic și fals. Oamenii nu uită ușor. Nu am cum să uit cât venin au revărsat în pandemie atât posturile, cât și „ucenicii” lor. Diferența dintre reclamele frumos montate și emisiunile unde ridiculizarea era filosofie de post e izbitoare.
De ce nu este credibilă campania pentru mine?
Pentru că lipsește asumarea. Fără recunoașterea greșelilor, orice apel la toleranță pare un exercițiu de PR. Digi TV pierde public, iar oamenii își mută atenția către YouTube și platforme independente. La fel pierd și celelalte televiziuni.
Nu doar Digi TV este vinovat. Toate televiziunile – TVR, Antena, România TV, Realitatea TV, B1 TV – și-au uitat misiunea de a informa și educa echidistant. La câți bani pompează partidele în ele, pare „de așteptat” să procedeze astfel, dar asta nu înseamnă că este acceptabil.
Pentru mine apar câteva întrebări firești:
-
Se va schimba tonul real al emisiunilor?
-
Vor fi invitați oameni cu voci echilibrate, care să aducă dialog, nu ură?
-
Se vor opri etichetările la adresa celor cu opinii diferite?
-
Va exista o minimă recunoaștere a tensiunilor alimentate în trecut?
Am urmărit programele Digi TV de la lansarea campaniei până azi și am văzut aceleași figuri înveninate, prezentate ca „lumini călăuzitoare”. Oamenii îi recunoști nu doar după fapte, ci și după cuvinte. Și aici nu vorbim doar despre spațiul alocat campaniei, ci vorbim despre celelalte spații editoriale.
Da, „Împreună, fără ură” este o campanie necesară. Bravo pentru inițiativă! Dar, dacă Digi TV vrea să fie luat în serios, ar trebui să înceapă prin a aplica aceste principii chiar în propriile studiouri. Altfel, sloganul rămâne doar un ambalaj frumos peste ani de practici care au semănat exact opusul: diviziune și ostilitate.

Comentarii
Trimiteți un comentariu